رحیم حسیننسب مدیر فرودگاه شهدای اراک در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به ۶ حوزه کاری همراه با برنامه زمانبندی در فرودگاه اراک اشاره کرد و گفت: با نگاهی به اهم اقدامات و برنامه های سال ۱۴۰۰ و گرفتن بازخورد از سال گذشته، اهداف پیش رو در سال آینده را به جدیت دنبال میکنیم.
حسیننسب ۶ محور ایجاد مرکز لجستیک اراک در سطح دهکده لجستیک، توسعه هوانوردی عمومی با راه اندازی خط تولید هواپیمای سبک و فوق سبک و پهپادی و آموزشی،توسعه خط پروازی داخلی و خارجی، توسعه گردشگری سلامت، توسعه فعالیت بخش خصوصی و سایر فعالیتهای فرودگاهی را در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مورد اشاره قرار داد و اهم برنامه ها و اقدامات انجام شده را برشمرد.
ایجاد دهکده لجستیک اراک
به گفته وی در حوزه مرکز لجستیک اراک در سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد کار پیمانکار مشاور مکانیابی انجام شد که به دلیل چابک نبودن سیستم دولتی و زمانبر بودن فرایند بهطور کامل محقق نشد اما در سال ۱۴۰۱، طرح مشاور مکانیابی و کسب مجوز استانی و ملی به اتمام رسید که برنامه پیش رو برای سال ۱۴۰۲ تخصیص اراضی ، جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه ایجاد زیرساخت است.
مدیر فرودگاه شهدای اراک سایر حوزههای کاری را نیز به تفکیک بیان کرد که گزارش تفصیلی آن به شرح زیر است:
توسعه هوانوردی عمومی با راه اندازی خط تولید هواپیمای سبک و فوق سبک و پهپادی و آموزشی
در سال ۱۴۰۰ با هدف فرهنگ سازی اینکه ما می توانیم، برقراری جلسات با مجموعه آوا و اتحادیه ، پیگیری دریافت مجوز و راه اندازی مرکز آموزش پهپادی، راه اندازی آموزش فوق سبک و تفریحی صورت گرفت.
همچنین ۱۰ جلسه تخصصی برای ایجاد خط تولید، بازدید های تخصصی از مراکز ساخت هواپیما در کشور به همراه مسئولین استانی، تهیه پیش طرح توجیهی ایجاد خط تولید، راه اندازی آموزش فوق سبک و تفریحی عدم وجود خود باوری در مسئولین استانی و ملی محقق شد.
این اقدامات در سال ۱۴۰۱ تداوم یافت به گونه ای که نهایی شدن راه اندازی خط تولید، ثبت و انجام فراخوان سرمایه گذاری ، راه اندازی مرکز آموزشی پهپاد، راه اندازی شرکت های خدماتی پهپادی ۷۰ ثبت پیش طرح ایجاد خط تولید هواپیمای سبک و فوق سبک در مرکز سرمایه گذاری و پورتال ملی، انجام بازدید تخصصی از مراکز ساخت به همراه مسئولین دولت سیزدهم در استان، کسب مجوز عملیات پهبادی در استان، کسب مجوز شرکت خدمات پهپادی از سازمان انجام شد.
که مهمترین هدف سال ۱۴۰۲ در این حوزه راه اندازی خط تولید هواپیمای سبک و فوق سبک در استان مرکزی است.
توسعه خط پروازی داخلی و خارجی
در سال ۱۴۰۰ پرواز های عسلویه و پرواز های موردی انجام شد اما راه اندازی پرواز های مشهد و عتبات به دلیل عدم وجود شرکت هواپیمایی مستقل برای استان محقق نشد. اما در سال ۱۴۰۱ پروازهای مشهد و عسلویه موقت توسط آسا جت، انجام شد و برنامه سال ۱۴۰۲ پیگیری برای راه اندازی شرکت هواپیمایی مستقل برای استان، افزودن پرواز مشهد و انجام پروازهای عتبات است.
توسعه گردشگری سلامت
در سال ۱۴۰۰ مجوز بند ب همراه با جذب چهار کارگزار اخذ شد و سال ۱۴۰۱ مجوز تسهیل درمان دریافت شد و مقدمات پلتفرم فراهم شد که شروع پذیرش بیماران خارجی و دریافت برند D هدف پیش روی سال ۱۴۰۲ است.
توسعه فعالیت بخش خصوصی
در سال ۱۴۰۰ دو شرکت آموزشی- تفریحی جذب شد. سال ۱۴۰۱ یک شرکت جذب، یک شرکت انصراف داده است اما خدمات و آموزش پهپادی در استان نهایی شد که هدف ۱۴۰۲ در این بخش توسعه شرکتهای بخش خصوصی مرتبط با هوانوردی عمومی و دهکده لجستیک اراک است.
سایر فعالیتهای فرودگاهی
محوطه سازی NDB احداث پیشخوان بوفه های ترمینال، تعویض درب ورودی ساختمان پلیس، درزگیری سطوح پروازی، اصلاح جاده حفاظتی، مرمت و بهسازی سرویس های بهداشتی، تکمیل دیوار محیطی، خرید ونصب پروژکتورهای LED کم مصرف، خرید ونصب درب کرکره ای تسمه نقاله بار ترمینال وبهسازی سه درب کرکره ای تعمیرگاه، تجهیز نیروگاه برق واطاق تابلوهای برق به فرش عایق الکتریکی، خرید ونصب تابلوهای راهنمای مسافر ترمینال، بهسازی دستگاههای هندلینگGPU وتراک وبهسازی چیلرهای موتورخانه مرکزی، نصب تهویه مطبوع جهت نمازخانه جدید اداری، خرید یک عدد چیلر هواخنک ۲۸۰ تن تبرید، تعویض پروژکتورهای تیر روشنایی میدان اصلی فرودگاه با LED برق رسانی وسیم کشی ونورپردازی نمازخانه اداری و ترمینال وترانزیت مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۱ بودند.
در این راستا برای سال ۱۴۰۲ اقدامات زیر مورد انتظار است:
مرمت و بهسازی درب ورودی فرودگاه، کانال تاسیساتی بر اساس طرح جامع جهت انتقال فیبر نوری، برق،آب ، تلفن و گاز به طول ۵۰۰ متر بهمراه ترانس، بریکر فشار متوسط و تابلو فشار ضعیف، تکمیل جاده دسترسی ساختمان جدید هواشناسی، تکمیل دیوار حفاظتی و درب ورودی و احداث پارکینگ ساختمان حراست، احداث سوله جهت ترمینال باری(۶۰۰ متر مربع( ، نصب آسانسور ساختمان اداری، بهسازی جاده حفاظتی + مرمت پایه و حصار توری ) ایرسای ( بهسازی جاده حفاظتی + مرمت پایه و حصار توری ) لند ساید ( بهسازی استریپ باند احداث راهروی ) دالان ( خروجی سالن ترانزیت ترمینال توسعه ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی توسعه ساختمان پلیس فرودگاه توسعه ساختمان فنی و مهندسی ) توسعه موتورخانه ) رنگ آمیزی سطوح فلزی ) درب و پنجره محاوط ( توسعه ساختمان موتورخانه مرکزی فرودگاه وبهسازی آن، نصب چیلر ۲۸۰ تن تبرید هوا خنک، خرید ونصب موتور برق KVA۵۰ کیلووات سیار با کانوپی و گاری حمل، خرید و نصب دیگ ومشعل ۵۰۰ هزار جهت موتورخانه مرکزی فرودگاه، خرید ونصب چیلر هوا خنک ۲۸۰ تن تبرید.
گفتنی است فرودگاه اراک تنها فرودگاهیاست که خود مجری خدمات زمینی است و حمل و نقل ترکیبی در استان مرکزی نقطه عطفی است که میتوان از ظرفیت این امکان استفاده کرد؛ در شهر اراک ریل،جاده و فرودگاه کنار هم مستقر شده اند که در راستای سند ایجاد مراکز لجستیک کشور میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.